معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران:

تاكيد بر دستيابي به زنجيره مدرن فراوري تون ماهيان// ايران اولين برداشت كننده تون ماهيان غرب اقيانوس هند

Untitled-2.jpg

با توجه به ارزشمند بودن محصولات فراوري شده شيلاتي، دستيابي به زنجيره مدرن تون ماهيان و توليد محصولات جديد مدنظر قرار گيرد.

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، معاون وزير و رئيس سازمان شيلات در همايش ماهيگيري مسئولانه با تاكيد بر ارزش افزوده تون ماهيان كه امروز دوم بهمن 1402 در مركز همايش هاي هتل المپيك تهران در حال برگزاري است گفت: جمهوري اسلامي ايران با وسعتي حدود 5800 كيلومتر خط ساحلي بستر مناسبي براي صيد و صيادي و اشتغال در كشور ايجاد كرده است.

سيدحسين حسيني افزود: لازم است بازتعريفي از زنجيره ارزش تون ماهيان داشته باشيم و اهميت شناسنامه دار كردن محصولات ارزشمند شيلاتي را مدنظر قرار دهيم.

حسيني در ادامه به ميزان توليد تون ماهيان اشاره كرد و گفت: ايران با صيد بيش از 282 هزار تن، تون ماهي در منطقه iotc به عنوان اولين برداشت كننده تون و شبه تون ماهيان در منطقه غرب اقيانوس هند محسوب شده و 45 درصد صيد كشور را تشكيل مي دهد.

رئيس سازمان شيلات ايران به پايبندي 73 درصدي ايران در قوانين iotc       اشاره كرد و گفت: با به آب انداخته شدن اولين كشتي پشتيبان در سال گذشته كه با طراحي و ساخت محققان ايراني انجام شده است پتانسيل هاي بسيار خوبي براي پشتيباني از صيادان تون ماهي فراهم شده است.

حسيني تغيير روش هاي صيد از سنتي به رشته قلاب يا لانگ لاين و بهره گيري از فعاليت هايي كه موجب كيفي سازي گوشت ماهي تون شده است اشاره كرد و گفت: در دهه هاي گذشته بيش از 130 واحد توليد كنسرو در كشور فعال بوده است كه با وجود تامين ماده اوليه لازم است تمهيداتي براي پركردن ظرفيت هاي خالي انجام شود.

وي ادامه داد: صادرات تون ماهيان با ارزش صادراتي 36 ميليون دلار امكان توليد ساير فراورده هاي تون ماهي همچون سوشي را كه ارزش افزوده بالايي نيز دارد را فراهم آورده است.

حسيني به صيد 96 هزار تني ماهي يلوفين كه قابليت تازه خوري را دارد اشاره كرد و گفت: فرآورده هاي باارزشي چون سوشي با اين ماهي امكان توليد دارد.

وي تصريح كرد: در راستاي تامين غذاي 8 ميليارد نفر جمعيت لازم است به نقش آفريني شيلات در تامين امنيت غذايي توجه ويژه شود.

وي پشتيباني از شناورها و توانمندسازي آنها، معرفي تيپ الگويي جديد، بروزرساني دستورالعمل ها، ساماندهي شناورهاي غيرمجاز، كيفي سازي محصولات توليدي و تنوع بخشي با آنها را مورد تاكيد قرار داد و گفت: با ديپلماسي فعالي كه وجود دارد براي ارزشمندتر كردن تون ماهيان، كاهش ضايعات و استفاده از زنجيره مدرن توليد تلاش خواهند كرد.

حسيني ادامه داد: با همكاري خوب و موثر بخش توليد، شركت هاي فراوري و كنسروسازي و همچنين بخش بازار خواهيم توانست قدم هاي موثري براي تحقق منويات مقام معظم رهبري برداريم.

رئيس سازمان شيلات همچنين افزايش درصد پروتئين مورد نياز انسان ها از آبزيان تاكيد كرد و گفت: اين رقم بايد تا سال 1430 از 16 درصد فعلي به 30 درصد برسد.

گفتني است در اين همايش كه با حضور دست اندركاران توليد، فراوري و حوزه بازار تون ماهيان در حال برگزاري است از برگزيدگان تقدير به عمل آمده و علاوه بر آن در حاشيه برگزاري همايش نمايشگاهي از محصولات توليدي و شركت هاي شاخص توليدكننده تون ماهي و فرآورده هاي آن برپاست.

لازم به ذكر است سخنراني ويدئويي سفير ژاپن در ايران در مراسم پخش شد و كارگاه هاي آموزشي با موضوعات مختلف با ملاحظات صيد به روش pole and line در محدوده اقيانوس هند و ساير مباحث مربوط به روش هاي نوين توليد و تجارت و ... به بررسي موضوعات تخصصي خواهند پرداخت.

http://shilathormozgan.ir/nkyj7