رشد 67 درصدي صادرات محصولات شيلاتي در كشور

سازمان.jpg

معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران با اشاره به صادرات 566 ميليون دلاري محصولات شيلاتي در كشور، گفت: اين ميزان صادرات درسال جاري از لحاظ ارزشي رشد 67 درصد را نشان مي دهد .

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، سيد حسين حسيني در حاشيه ششمين نمايشگاه بين المللي شيلات، آبزيان، ماهيگيري، غذا‌هاي دريايي و صنايع وابسته  ودر نشست ويژه ارگان‌هاي دريايي، با بيان اينكه سازمان شيلات نخستين معاونت وزارت كشاورزي است كه اولين جلسه را با معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور برگزار نموده، گفت: سازمان شيلات به همت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، كميته تخصصي شركت‌هاي دانش بنيان شيلات را تشكيل داد و ما براي تجاري سازي صنعت شيلات تلاش مي‌كنيم.

حسيني درادمه ميزان توليد ميگو در كشور را 57 هزار تن دانست و گفت: پنجره توسعه ما در بخش دريا و تنوع آبزي‌پروري بر پايه دانش روز است و توانستيم از آب‌هاي نامتعارف از جمله پس‌آب نيشكر 238 تن ميگو توليد و صادر كنيم .

وي افزود: صادرات  اين حجم ميگونشان دهند آن است كه توليدات ميگو در اين بخش  توانسته است استانداردهاي صادرات را اخذ كند.

رئيس سازمان شيلات با اشاره به شوري آب برخي مزارع پرورش آبزيان در آذربايجان غربي، گفت: 4 اولويت را در سازمان شيلات ايران تنظيم شده است اين اولويت‌ها عبارتند از افزايش بهره‌وري، مكانيزاسيون كردن مزارع، رفتن به حوزه دريا، نرم‌افزاري به ويژه در زنجيره توليد است

وي با تاكيد بر اينكه نيازهاي شيلات مشخص شده و اميدواريم بتوانيم گام تحولي در اين راستا برداريم، گفت:نياز ما به شركت‌هاي دانش بنيان غير قابل انكار است و بهره مندي از شركت هاي دانش‌ بنيان داخلي و تجربيات كشورهاي خارجي مي توان اين صنعت را در كشور متحول كرد.

حسيني با اشاره به تلاش‌هاي سازمان شيلات در شهرهاي شيلاتي، گفت: با توسعه سواحل مكران توسعه تخصصي شيلات را نيز خواهيم داشت كه در اين خصوص نيز در بندر شهرهاي شيلاتي مطالعاتي صورت گرفته تا  بندر را از يك مركز به پهنه ارتقا دهيم.

رئيس سازمان شيلات ايران در ادامه با بيان اينكه امنيت غذايي پايه‌هاي توليد داخلي ارزان و منطبق با ظرفيت‌هاي زيستي در دستور كار ماست، گفت: با اين اقدامات در آينده به اقتدار توليد غذايي  دست خواهيم يافت.

حسيني  ميزان صادرات محصولات  شيلاتي را حدود 566 ميليون دلار دانست و افزود: درسال جاري صادرات از لحاظ ارزشي حدود 67 درصد رشد كرده است.

معاون وزير كشاورزي با اشاره به توليد تخم چشم زده ‌ماهي، اظهار داشت:  سال‌هاي گذشته نياز به تخم چشم زده ماهي  از طريق واردات تامين مي‌شد، اما امسال 372 ميليون قطعه در 47  مزرعه بخش خصوصي توليد شده است كه توليد در اين بخش نسبت به سال گذشته 220  درصد افزايش داشته است.

براساس اين گزارش،در پايان تفاهم‌نامه همكاري مشترك سازمان شيلات ايران با ستاد توسعه زيست فناوري معاونت علمي فناوري رياست جمهوري امضاء شد كه موضوع آن همكاري‌هاي مشترك براي بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي طرفين به منظور كمك به توسعه و ترويج فناوري جديد ،دانش بنيان و ايجاد مراكز رشد نوآوري و فناوري در حوزه شيلات و آبزيان است.

 

http://shilathormozgan.ir/sc4dg